شناسهٔ خبر: 21081 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مطرح کرد:

تاخیر در واگذاری اراضی و نبود زمين چالش پیش‌روی صنعت فرودگاهی/ نیازمند ۵ تا ۶ میلیون هکتار زمین برای امور فرودگاهی هستیم

رحمت‌اله مه‌آبادی رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران تاخیر در واگذاری اراضی به فرودگاه‌ها و تعیین قیمت ناعادلانه برای اراضی فرودگاهی را از آسیب‌های توسعه فرودگاهی برشمرد و گفت: اگر برا ی حل این مشکلات اقدامی نشود، در واقع جلوی خدمتگزاری به مردم گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رحمت اله مه‌آبادی در همایش دو روزه "بررسی روند مستندسازی فرودگاه‌ها؛ چالش‌ها و راهکارها" در تهران در این باره گفت: فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان مهم ترین فرودگاه ایران که سالانه ۱۴ میلیون مسافر را جابجا می‌کند، هم اکنون به خاطر مواجه شدن با این معضل قادر به توسعه زیرساخت‌های خود نیست.

در این همایش که با حضور تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تقدیسیان قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهوری، حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور و اعضای کمیسیون مستند سازی ریاست جمهوری و مدیران وزارت راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت دادگستری، بازرسی کل کشور، سازمان امور اراضی و مسئولان ثبت اسناد واملاک استان‌ها و مدیران کل ومدیران فرودگاه‌های کشور برگزار شد، مه‌آبادی با تشریح مشکلات موجود بر سر راه توسعه فرودگاه‌ها گفت: من به عنوان نماینده ملت ایران در صنعت فرودگاهی تاکید می‌کنم؛ پدیده زمین‌خواری و تصرف اراضی دولتی به یکی از معضلات کشور تبدیل شده که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری  "از مسایل اسف باری است" که باید جرم تلقی شده و مورد تعقیب قضائی قرار گیرد.

وی عدم توجیه  توجه مقامات قضائی در برخی شهرها به این موضوع، تاخیر در واگذاری اراضی به فرودگاه‌ها و تعیین قیمت ناعادلانه برای اراضی فرودگاهی را از آسیب‌های توسعه فرودگاهی برشمرد و افزود: اگر برا ی حل این مشکلات اقدامی نشود، در واقع جلوی خدمتگزاری به مردم گرفته شده است.

مه‌آبادی فرودگاه‌ها را سرمایه ملی و متعلق به نسل‌های آینده دانست و گفت: در کشور بزرگی چون ایران نیازمند ۵ تا ۶ میلیون هکتار زمین برای امور فرودگاهی هستیم، در حالی که به خاطر در اختیار نبودن این مقدار زمین، توسعه فرودگاه‌ها با مشکلات اساسی روبرو شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پس از مقایسه فرودگاه ۵۰ هزار هکتاری اینچان کره جنوبی با فرودگاه ۱۳۵۰۰ هکتاری امام خمینی(ره) تهران، با ارائه پیشنهاداتی خواستار بسیج همه امکانات برای بروز رسانی نقشه فرودگاه‌های کشور با هدف جلوگیری از دست اندازی به این اماکن مهم کشور شد.

وی طی پیشنهادات خود گفت: باید ضمن توجیه مقامات محلی استان‌ها درباره اهمیت فرودگاه‌ها، بر مستندسازی دستگاه‌های اجرایی نظارت به‌موقع صورت گیرد و مقوله مستندسازی به قانون تبدیل شود تا بتوان جلوی امکان استفاده دستگاه‌های اجرایی را از اراضی استملاکی گرفت.

مه‌آبادی تاکید کرد؛ شرکت فرودگاه‌های کشور برای نیل به اهداف خود در زمینه توسعه اراضی و زیرساخت‌ها و بهره‌وری از دارایی‌های کشور، اقدام به تشکیل اداره‌کل املاک و مستغلات کرده که این نشان از عزم جدی این شرکت برای تحقق این موضوع دارد و امیدواریم بتوانیم با عمل به این راهکارها نقطه درخشانی را در صنعت هوانوردی بر جای بگذاریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پایان با اشاره به اینکه این شرکت در فرودگاه‌های خود تخفیفات و یارانه‌های زیادی را به دستگاه‌های دیگر ارائه می کند و امکانات چشمگیری را در اختیار آنان قرار می‌دهد، تاکید کرد: در این بخش ما خدمات زیادی را به حوزه دفاعی کشور عرضه می‌کنیم که در صورت متوقف شدن کار تنها یک فرودگاه در کشور، ضربه به بخش دفاعی وارد خواهد شد.

در همایش دو روزه بررسی روند مستندسازی اراضی فرودگاه‌ها، چالش‌ها و راهکارها همچنین تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تقدیسیان قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهوری و حشمتی معاون قضائی دادستان کل کشور درباره موضوع همایش سخنرانی کردند./

نظر شما